Turizm Fakültesi Gastronomi ve Mutfak Sanatı öğrencilerine, Mutfaklarda Çevre ve Atık Yönetimi ile ilgili ders kapsamında Doç. Dr. Menekşe Bulut danışmanlığında, Mağma Mühendislik ve Çevre Danışmanlık Hizmetleri Ltd. Şti tarafından 3 Aralık 2025 saat 11’de Karaağaç Kampüsünde seminer gerçekleştirilmiştir. Seminerde, firma yetkilisi Çevre Mühendisi Saltuk Buğra Arslan tarafından ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) ve Çevre İzin süreçlerinin çevreye uyumlu çalışma ve mevzuata uygunluk açısından önemi açıklanmıştır. ÇED sürecinin tesis kurulmadan önce çevreye olası etkilerin değerlendirilmesi için gerekli olduğu; çevre izni ve lisans süreçlerinin ise faaliyete başladıktan sonra emisyon, atık su ve diğer çevresel etkilerin kontrolünü sağladığı belirtilmiştir. Bu süreçlere uyumun, doğal çevrenin korunması, idari yaptırımlardan kaçınılması ve işletmenin yasal sorumluluklarını eksiksiz yerine getirmesi açısından zorunlu olduğu vurgulanmıştır. Öğrencilerimize atık yönetimi ve sıfır atık uygulamalarına yönelik seminer verilmiştir. Seminerde, atıkların kaynağında ayrı toplanması, geçici depolama kuralları, lisanslı firmalara teslim süreçleri ve kayıt tutma yöntemleri detaylı olarak anlatılmıştır. Eğitim sürecinde görsel materyaller, sunumlar ve örnek uygulamalar kullanılmış; öğrencilerin konuyu daha iyi kavraması amaçlanmıştır.
Eğitimde, atık yönetiminin çevresel ve ekonomik önemi vurgulanmıştır. Doğru atık yönetimi sayesinde doğal kaynakların korunacağı, çevre kirliliğinin ve kötü kokuların önleneceği, ayrıca tehlikeli atıkların insan sağlığına zarar vermesinin engelleneceği belirtilmiştir. Usulsüz depolama ve taşıma durumlarının idari yaptırımlara neden olabileceği konusunda öğrenciler bilgilendirilmiştir.
Mutfaklarda Sıfır Atık yaklaşımı, tüm faaliyetlerde atığın oluşmadan önlenmesi, azaltılması, yeniden kullanım ve geri dönüşüm gibi adımlar üzerine kuruludur. Bu kapsamda ambalaj atıkları, kâğıt, plastik, cam, metal gibi atıkların ayrı kutularda toplanması gerektiği anlatılmış ve örnek ayrıştırma istasyonları gösterilmiştir.
Eğitimde özellikle mutfaklarda bitkisel atık yağ konusuna dikkat çekilmiştir. Bitkisel atık yağların lavaboya dökülmesinin; boru tıkanıklıkları, çevre kirliliği, kötü koku ve yağ tutucu sistemlerinde aşırı yüklenmeye neden olduğu anlatılmıştır. Bu yağların ayrı bir kapta biriktirilerek lisanslı geri kazanım firmalarına teslim edilmesi gerektiği belirtilmiştir. Bitkisel atık yağların geri kazanımıyla biyodizel üretilebildiği ve bunun hem ekonomik hem çevresel fayda sağladığı örneklerle gösterilmiştir.
Eğitim sonucunda öğrencilerin farkındalık düzeylerinin arttığı, soru-cevap şeklinde konunun pekiştirildiği, atıkların ayrı toplanması konusunda gönüllü katılım sağlandığı ve sorumluluk bilincinin geliştiği gözlemlenmiştir.


